Złóż deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
Na złożenie deklaracji zostało już niewiele czasu. Termin mija 30 czerwca 2022. Jest to obowiązek wszystkich obywateli, którzy są właścicielami lub zarządcami budynków.
Dokładnie do 30 czerwca 2022 roku właściciele lub zarządcy budynków w całej Polsce są zobowiązani do złożenia stosownej deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Jest to jednostka, która kompleksowo zbiera wszystkie dane na temat źródła ciepła i spalania paliw jakie są wykorzystywane w gospodarstwach domowych. Pamiętaj, żeby nie przekroczyć terminu! Niedostosowanie się do terminu może skutkować karą grzywny.
Dzięki zebraniu kompleksowych informacji jednostka CEEB będzie wiedzieć do kiedy w danym gospodarstwie należy wymienić piec grzewczy. Aktualnie w naszym państwie obwiązuje obowiązkowa wymiana starych i szkodliwych dla środowiska pieców tzw. „kopciuchów”. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do wymiany pieców. Czas wymiany zależny jest od aktualnie posiadanej klasy pieca. Instalacja nowego pieca to zdecydowanie wysoki koszt. Warto więc postarać się o dofinansowanie na tego typu działanie.
Gdzie należy dostarczyć deklarację?
Deklarację należy złożyć na stosownym formularzu do właściwego ze względu na zamieszkanie Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy. Można również dokonać zgłoszenia drogą online poprzez stronę internetową www.ceeb.gov.pl. To rekomendowany sposób przekazywania informacji. Niedawno o konieczności przekazania informacji do CEEB informował również serwis https://zachpomorskie.pl/.
Podczas wypełniania deklaracji należy podać swoje dane osobowe, nazwę właściciela, dane adresowe miejsca zamieszkania, adres nieruchomości, w której występują źródła ciepła, liczbę źródeł ciepła i ich przeznaczenie (ogrzewanie domu, ogrzewanie wody), informacja o rodzaju stosowanego paliwa (węgiel, drewno, ekogroszek, muł). Jeśli zajdzie taka potrzeba gospodarstwa domowe będą kontrolowane przez straż miejską w celu zweryfikowania klasy i ilości występujących w domu pieców.
W przypadku pytań prosimy o zwrócenie się do Urzędu Miasta Rumi, a w szczególności do Wydziału Klimatu i Ochrony Powietrza. Z urzędem można kontaktować się bezpośrednio, telefonicznie pod wskazanym numerem telefonu 58 679 65 04, a także mailowo poprzez adres skrzynki pocztowej: [email protected]. Pracownicy z pewnością udzielą państwu wszelkich informacji na temat uchwały antysmogowej, możliwości pozyskania dotacji na wymianę pieca oraz termomodernizacji budynków.